Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.
Daisypath Anniversary tickers

WEDDING

Wednesday 10 August 2011

Elements in Photography

Assalamualaikum...

Tadi CikTeh ade belajar pasal elemen dalam photography. Actually banyak elemen yang ada tapi dalam photography 6 elements ni perlu ada setiap kali kita amik gambar. If 6 elements nih ada gambar kita akan kelihatan cantik even gambar tu simple je. So antara 6 elements nya adalah color, Symmetry, pattern, texture, depth of field, and line.


Color dalam photography ni ada satu color je yang meliputi warna gradient. It means if ade color hijau ia akan dituruti dengan color hijau gelap or hijau terang. Symmetry lak meliputi 3 bahagian yang mana dalam picture yang kita amik tuh perlu ada foreground, middleground and background. Lebih merujuk kepada perspektif objek lah. Manakala Pattern lak objek yang berulang and Texture sesuatu benda or objek yang timbul yang boleh kita sentuh. Depth of field objek yang kita amik part belakang nya (background) nampak kabur and foreground yang blur kita panggil ermmm....alamak lupa lak....sorry sir lupa lak..hehehehe....ade je yang nak kena maki  nih baru je tadi belajar dah lupa ^_^ ... namanya Shallow depth of field....ala tambah shallow je kat depan tu...heheheheh....lagipun tadi sir suruh amik yang depth of field je kan that's why lah yang satu lagi tuh saya ignore je....hahahahah. Ok yang last tu Line. Line biasa lah tak kan korang tak tau line tu apa. Satu titik garisan yang menghubungkan satu titik ke satu titik (betoi ka  ni...lantak lah...hehehehe). So bawah ni adalah contoh yang CikTeh amik untuk sesi panas badan dalam kelas tadi. So enjoy the pica ye....
Symmetry.....time p beli DSLR kat low yat
Yang ni 4 in 1 sebab nya dalam nih ade elemen line, texture, color, and pattern.

Depth of field

Yang nih lupa lak element apa tapi berlawanan dengan depth of field tu lah. Nanti CikTeh dah ingat nama elemnt tuh CikTeh bagitahu ye.
Shallow depth of field element

Line + Pattern + Color

Also Depth of field.....first try guna DSLR cuba2 amik gambar kat rumah ^_^


So ini lah hasil kerja yang pertama. Ok tak? Ok lah tu kan lagipun baru nak merangkak belajar selok belok photography. So coming soon if ada picture yang CikTeh amik and pelajari teknik2 nye nanti CikTeh upload dalam blog ni ye.


So, if ada info yang salah or kurang tepat atas penjelasan kat atas tu pasal element of photography, jangan segan jangan malu drop ur comment and share with me. Sharing is caring but for me sharing is interesting ^_^ (macam tuh pulak).

Sekian




-CikTeh-

KakiNota: Next week Sir Amad nak ajar pasal composition lak. Agak best kelas photo nih tapi time ada assignment tiba2 jadi tak best. Boleh ke gitu???

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews